Combinații câștigătoare

 

Foto: Gullliver/Thinkstock

De multe ori, sănătoși fiind, alegem numai alimente sănătoase, din surse bune, și totuși resimțim un mare disconfort digestiv, ne 
balonăm, ne simțim îngreunați, avem diaree sau constipație. Unde e greșeala? În alcătuirea meniului! Nu putem 
combina oricum, nu putem fi oricât de creativi în ceea ce privește meniul nostru. Trebuie să ținem seama de particularitățile procesului digestiv. Aflăm în cele ce urmează câteva principii de combinare corectă

Catrinel Popescu este trainer la Institutul Hippocrates din Florida, specialist în nutriție cu hrană vie.

Principii ale combinării alimentelor
Nu neutralizați fluidele digestive: Alimentele bogate în proteine necesită sucurile acide care se formează în stomac pentru a se descompune. Alimentele bogate în amidon necesită fluidele alcaline produse în cavitatea bucală pentru o digestie completă. Când sucurile acide se combină cu cele alcaline, tind să se neutralizeze, digestia devenind astfel dificilă și incompletă. Trebuie deci evitată combinarea proteinelor cu amidonurile, adică exact străvechiul model al „fripturii cu cartofi”.
Nu blocați alimentele care se digeră rapid:
Alimentele se digeră cu viteze diferite în medii diferite (acide sau alcaline). 
Când mâncăm un aliment care se digeră rapid după unul care se digeră mai greu, procesul de digestie este încetinit. Acest lucru duce la apariția indigestiei, a fermentării, balonării și a unei slabe asimilări. Fructele și legumele se digeră cu viteze diferite, deci nu trebuie consumate la aceeași masă.

Reguli de combinare
1. nu consumați carbohidrați împreună cu nici un acid, fruct sau aliment în care domină proteinele. Orice acid va distruge enzimele 
necesare digerării carbohidraților
2. alimentele verzi se pot amesteca între ele; cu cât mai puține, însă, cu atât mai bine. Evitați folosirea a mai mult de o proteină sau grăsime la o masă
3. evitați să beți în timpul mesei. Beți cu 15 – 30 de minute înainte de masă sau la 2 – 3 ore după. Consumul de lichide în timpul mesei diluează sucurile digestive
Alimentele vii au un conținut ridicat de apă; setea în timpul unei astfel de mese este puțin probabilă, doar în situația în care erați deshidratați înainte.
4. consumați alimentele raw înaintea oricăror alte alimente, în felul acesta veți obține enzime pentru digestia alimentelor gătite care urmează.

Durata digestiei pentru diferite alimente
Proteine (4 ore)
λ semințe (cânepă, pepene, susan, floarea-soarelui)
λ nuci
λ carne, lactate
Fructe dulci (3 – 4 ore, dacă sunt coapte)
λ banane
λ fructe uscate (smochine, curmale, stafide, etc.)
Carbohidrați (2 – 3 ore)
λ cereale încolțite (grâu, secară, etc.)
λ fasole cu boabe mari încolțită și fasolea gătită; mazăre încolțită; soia
λ dovlecel și cartof (evitați cartofii albi)
Legume (2 – 3 ore)
λ legume încolțite (lucernă, floarea soarelui, lăstari de mazăre, linte, mung)
λ legume cu frunze verzi, varza murată
λ boabe mici, încolțite (mung, adzuki, etc.)
Fructe subacide (1,5 – 2 ore)
λ mere, pere, piersici, caise, cireșe, majoritatea fructelor de pădure
λ roșii
λ mango, kiwi
Fructe acide (1 – 1,5 ore) struguri, căpșuni, ananas, rodii, lămâi, portocale
Iarbă de grâu (15 – 30 min.) consumați doar pe stomacul gol sau între mese. Sucul se poate extrage și prin mestecare. Pentru cele mai mari beneficii, iarba de grâu trebuie consumată singură, fără a se combina cu nimic altceva.
Pepeni (15 – 30 min.) Se mănâncă întotdeauna fără nimic altceva, dar toți pepenii pot fi combinați între ei. Când faceți suc din pepene, folosiți tot pepenele, inclusiv coaja
Avocado (15 min. – 2 ore) se combină bine cu fructele acide, subacide și legumele cu frunze verzi.



Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *