Efectele nebănuite ale mirodeniilor

Foto: Guliver Thinkstock

Curcuma, mai eficientă decât medicamentele secolului
Maladiile secolului au remedii costisitoare și adesea dure pentru organism: cele mai răspândite dintre bolile grave sunt tratate de medicina occidentală cu medicamente de sinteză, chimice, care, aproape fără excepție, au efecte secundare adesea foarte contondente. Totuși, din ce în cele mai multe voci din lumea științifică sunt de acord că aceste medicamente nu sunt o fatalitate. Culturile străvechi au știut să valorifice alimente și mirodenii al căror consum pe termen lung protejează organismul de îmbolnăviri. Explorând, de exemplu, virtuțile curcumei, una dintre cele mai sfinte și mai puternice plante din cultura indiană, prețuită în Ayurveda, oamenii de știință au obținut rezultate surprinzătoare. Noile cercetări arată că extractele concentrate de curcuma sunt cel puțin la fel de eficiente precum cele mai puternice medicamente: statinele (medicamentele anti-colesterol), corticosteroizii și alte antiinflamatoare, aspirina, medicamentele antidiabet și chiar antidepresivele de tip prozac și o mare categorie de citostatice.
De altfel, curcuma s-a dovedit eficientă și în cazul cancerelor care rezistau la toate categoriile de citostatice moderne.
Este cunoscut deja efectul preparatelor de curcuma și curry în prevenirea și menținerea în șah a maladiei Alzheimer. La noi, curcuma (zisă și gurgumei și turmeric) se găsește sub formă de pudră galbenă (pură sau în amestecul numit curry). Pentru a avea efectele terapeutice despre care am pomenit, este bine să fie consumată regulat și în cantități relativ mari, de exemplu sub formă de ceai. Acesta este de altfel delicios: se amestecă într-un bol 80 ml miere cu 2 lingurițe și jumătate de pudră de curcuma, până ce se obține o pastă groasă – cu atenție, deoarece pudra de curcuma colorează orice atinge! Amestecul se poate păstra într-un borcan. Pentru a prepara ceaiul, se așază pe fundul unei căni o linguriță din acest amestec și se toarnă apă fierbinte (dar nu clocotită). Se mai adaugă și jumătate de lămâie stoarsă și piper negru măcinat, după gust.

În luptă cu diabetul
Scorțișoara
Apar tot mai multe studii care certifică o bănuială mai veche a specialiștilor: scorțișoara ajută la prevenirea instalării diabetului zaharat de tip II și poate fi folosită inclusiv în tratamentul acestei boli. Acest lucru nu înseamnă însă că deserturile cu scorțișoară sunt indicate în dieta diabeticilor, ci se referă la suplimentele alimentare pe bază de scorțișoară concentrată. Scăderile glicemiei înregistrate după o cură cu astfel de suplimente au fost semnificative.

Curry
Potrivit unui studiu realizat în Thailanda, persoanele care consumă zilnic o cantitate mică de curry prezintă probabilități mai mici de a se îmbolnăvi de diabet, chiar dacă au un stil de viață și o moștenire genetică cu potențial de risc. Studiul s-a desfășurat pe parcursul a 9 luni, timp în care voluntarii – 240 de adulți care aveau glicemia la un nivel prediabetic – au consumat zilnic o anumită cantitate de curcumină sau o substanță placebo.
Curcumina e o substanță prezentă în turmeric, ingredient de bază al amestecului de condimente numit curry. Curcumina e cunoscută drept antiinflamator și antioxidant, cu efecte în prevenirea unor boli precum cancerul și maladia Alzheimer.
Suplimentele bogate în curcumină îmbunătățesc modul de funcționare a betacelulelor aflate în pancreas și care produc insulină, hormonul responsabil cu reglarea glicemiei. Se știe deja că prin schimbarea stilului de viață, prin practicarea exercițiului fizic și reducerea aportului caloric zilnic putem preveni sau întârzia instalarea diabetului de tipul II la persoanele prediabetice.

Ca să nu ți se aplece

Chimen
Împiedică formarea gazelor în intestin și stimulează digestia, de exemplu a pâinii calde mâncate cu lăcomie. Ajută și la digestia preparatelor copioase din carne de porc.
Cuișoare
Se adaugă în tocănițele copioase și în fripturile grele cu garnituri de varză, ca să fie mai ușor digerabile. Numeroasele uleiuri eterice conținute protejează stomacul și stimulează digestia și apetitul. Mestecând un cuișor, ne putem alina și durerile de dinți. Cuișoarele se folosesc în medicina tradițională persană pentru tratarea problemelor respiratorii și digestive. La noi, sunt folosite în preparate sărate și dulci, de obicei scoțându-le din mâncare înainte de servire.

Top 7 mirodenii de siluetă subțire
1. Curry și piper de Cayenne – ard caloriile, încălzesc corpul.
2. Scorțișoara – datorită efectului de stabilizare a glicemiei
3. Cumin: o linguriță pe zi te ajută să arzi de 3 ori mai multe grăsimi decât ai arde la nivelul tău de activitate fizică și la aportul tău caloric. Vestea cea mai bună este că îl poți pune în aproape orice, este un condiment extrem de adaptabil.
4. Ghimbir – reglează glicemia și arde calorii.
5. Piper negru – arde calorii și, mai nou, se spune că ar împiedica sinteza de noi celule grase.
6. Cardamom – încălzește corpul și arde calorii.
7. Kombu
Umami este numele japonez pentru gustul al cincilea (în afară de dulce, acru, amar și sărat), respectiv gustul savuros, proteic, pătrunzător, pe care îl au sosul de soia, carnea, ciupercile, scoicile, crustaceele. Ultimele studii arată că senzația permanentă de foame care determină impulsul de a ne îndopa, având drept consecință un exces de kilograme apare tocmai din cauza lipsei acestui gust din alimentație. Senzația de umami declanșează rapid în creier senzația de sațietate.
În bucătăria tipic japoneză, această senzație este evocată în numeroase preparate adăugând alge kombu, sursă naturală de glutamat, care s-a descoperit a fi agentul chimic al senzației. Cum alga prezintă diverse inconveniente, în laboratoare a fost sintetizată rapid sarea numită glutamat de sodiu, care este un aditiv alimentar, ce dă savoare unei serii întregi de alimente, începând cu cele tipice bucătăriei extrem-orientale, dar nu numai acestora.
Mai nou, a fost sintetizat alt derivat de aminoacid, numit monofosfat de inozină, menit să acționeze în sinergie cu glutamatul ca să imprime senzația de plăcere și sațietate. Cercetările au arătat că această combinație crește pe loc apetitul, urmând ca rapid să se instaleze o sațietate stabilă. Efectele, deci, sunt la polul opus celor produse de consumul de zahăr.
Foi de dafin – varza murată și foile de dafin sunt așii detoxifierii prin eliminarea lichidelor. Taninii lor stimulează digestia: preparatele grele de carne ar trebui condimentate cu cel puțin o foaie de dafin.
Anason – simplu sau stelat, ambele stimulează digestia, alină tusea și protejează bronhiile.
Scorțișoară – conține uleiuri eterice cu acțiune antibacteriană și antispastică. În caz de dureri de burtă, se opărește 1 linguriță scorțișoară pisată cu 250 ml apă clocotită și se lasă să se infuzeze 10 minute; se bea cu înghițituri mici.
Chimion negru – conține acizi grași care au ro-lul de a repara mucoasele. Se folosește preventiv, o priză mică în diferite feluri de mâncare.

Mirodenii de iarnă
Cardamom – încălzește corpul, furnizându-i energie, distruge germenii și pune digestia la lucru. Ceaiul de cardamom domolește mahmureala, dizolvă mucusul și frânează contagiunea și evoluția răcelii. Se opărește 1 linguriță de praf de cardamom cu 150 ml apă clocotită și se lasă să se infuzeze 10 min.; se strecoară.
Ghimbir – un ceai cu felii proaspete de ghimbir încălzește corpul pus la încercare de zilele înghețate de iarnă. E bine să îl consumăm când simțim că ne amenință o răceală, deoarece stimulează circulația, dar și sistemul imunitar.
Nucșoara este de ajutor contra depresiei și stresului. Un praf de nucșoară măcinată într-un pahar de lapte fierbinte ne relaxează, creează bună dispoziție și ne ajută să adormim.
Piper – este un leac bun, de exemplu în cazul durerilor de gât: se amestecă 150 ml lapte cu 1 linguriță de miere și puțin piper măcinat. Se dau în clocot. Se consumă de 2-3 ori pe zi.
Ardei iute – ameliorează irigarea cu sânge a tuturor țesuturilor și întărește imunitatea – conține de 3 ori mai multă vitamina C decât citricele. Este suficient să presărați un pic de praf de chili în ceai sau cafea.
Vanilie – ne liniștește, ne aduce bună dispoziție și chef de viață: de aceea e prețuită peste tot unde iarna e lungă. Aceste acțiuni antidepresive au fost de curând demonstrate științific.

 



Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *