Ghidul vegetarianului începător

Foto: Gulliver/Thinkstock

A deveni vegetarian nu e chiar simplu, în special dacă vii de la stilul de gătit tipic pentru bucătăria românească. Însă nu e nici chiar atât de complicat cât cred mulți dintre cei care vor să o apuce pe calea asta, dar nu reușesc totuși să facă primul pas.

1. O trecere bruscă nu e cea mai indicată mișcare, mai ales dacă vii după o perioadă cu consum mare de carne și produse de origine animală. 
Un prim pas ar putea fi lacto-ovo-pesco-vegetarianismul (renunți la carne, dar continui să mănânci lactate, ouă și pește). Urmărește cu atenție ce-ți spune organismul, cum te simți, cum te trezești, cum digeri, cum se simt pielea, unghiile, părul tău, dar și care este starea ta de spirit și nivelul de mulțumire de sine. Medicina modernă nu vorbește prea mult despre legătura foarte puternică între felul în care te simți (fizic și psihic ) și ceea ce mănânci, dar vei constata pe pielea ta că ele sunt în corelație! La fel de important este să nu iei decizii definitive, de genul „Gata, de azi nu mai mănânc carne deloc!”. Deși e o strategie care poate funcționa pentru unii, la majoritatea produce un fel de crispare și stres interior. Aproape imediat vor veni gânduri de genul: „N-o să mai mănânc niciodată aripioare sau bacon???” sau „Dacă e prea greu, ce fac? Încă o dată îmi încalc cuvântul?” etc. 
Mai bine ia decizia relaxat: consideră că încerci o perioadă și, dacă ți se potrivește bine, dacă nu, la fel de bine.
2. Documentează-te: găsești articole și filme pe www.asociatiaveg.ro. Află despre alimente pe care poate nu le consumai până acum. E o plăcere să descoperi și să deguști multitudinea de noi variante. Caută rețete simple, experimentează, joacă-te.
3. După perioada fără carne, poți renunța treptat la pește, ouă și lactate sau poți diminua consumul lor în măsura în care te simți confortabil. Adevărata schimbare se produce când devii vegan. Va fi o bucurie pentru corpul tău! O vei înțelege numai după ce o experimentezi.
4. Cu toate argumentele pe care le ai în ceea ce te privește, primii pași sunt adesea grei. În România, încă ești privit puțin ciudat dacă nu consumi tradiționalele sarmale de Crăciun, drobul de Paști, friptura la grătar sau chiar shaorma ocazională. Înarmează-te cu răbdare și toleranță – vei fi bombardat cu întrebări, atitudini, priviri, amenițări că „te vei îmbolnăvi” și chiar răspunsuri violente la această decizie. Nu te speria, ele se vor domoli, iar tu vei învăța în timp să recu-noști genul de răspuns pe care îl poate digera fiecare persoană care te întreabă cu sprânceana ridicată „Și ce mănânci??”.
5. Nu-ți face griji despre carențe de vitamine, minerale și proteine. Majoritatea celor care mănâncă produse animale au diverse carențe din simplul motiv că nu consumă suficiente fructe și legume, în care se află cele mai multe vitamine și minerale. Există și o categorie de vegetarieni care au carențe, tocmai pentru că fac același lucru: mănâncă doar cartofi, paste și brânzeturi. Adevărul este că toate fructele, legumele, leguminoasele, nucile, semințele conțin proteine. Atâta timp cât mănânci suficiente calorii, nu apare un deficient de proteine.
6. Mănâncă în fiecare zi fructe și legume proaspete, în funcție de sezon. Caută variantele cel mai puțin chimicalizate, din piețe sau de la mici producători organici. Din cămara vegetarianului n-ar trebui să lipsească orezul, pastele integrale, lintea, năutul (uscat sau în conservă, fiert ), quinoa, cuș-cușul sau ciupercile. E întotdeauna o idee bună să ai prin bucătărie lapte vegetal (de soia, migdale, orez, nuci sau cocos ), tofu („brânză” de soia) sau tempeh („carne” de soia). Ca să nu te plictisești niciodată, fă cunoștintă cu lumea diversă a mirodeniilor și verdețurilor. Îți va deveni repede prietenă și familia numeroasă a nucilor și semințelor. Odată deschisă poarta spre mulțimea de arome, vei rămâne surprins de unele feluri de mâncare și le vei aprecia înzecit. Parcurge pașii în ritmul tău, fără stres suplimentar sau restricții impuse cu forța, iar răsplata va fi mai mare decât ai sperat! 
 de Adelina Mitrofan și Diana Luppa.



Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *