Iubesc sportul!

Foto: Irina Daniela

Am remarcat-o pe pista de atletism în urmă cu mai mulți ani. Printre zeci de chipuri ale suferinței, o fată frumoasă care alerga mereu cu zâmbetul pe buze! Alerga mult, mereu senină, ca și cum ar fi fost cel mai frumos lucru din viața ei! Când am cunoscut-o mai bine pe Irina Daniela Constantinescu, am aflat că într-adevăr alergarea este cel mai frumos lucru din viața ei. Antrenamentul ei a luat acum o întorsătură serioasă: are un antrenor și obiective sportive concrete, iar postările ei de pe facebook cuprind și sfaturi de nutriție.

Irina, de când alergi?
Am încă 33 de ani și alerg de la 15. Alerg deja de 18 ani și aș putea spune că mi-am luat majoratul în alergare!
Cât alergi?
6 zile din 7! Alergarea este cea mai mare pasiune a mea: e bucurie, forță, ambiție, energie, putere mentală, frumusețe! Alergările zilnice pot varia între o oră și două ore, la care adaug timpul de încălzire, de pregătire a 
corpului pentru alergare, și timpul de revenire, în care pulsul revine la normal și mă relaxez.
Ce performanțe ai avut??
Am alergat un maraton (42 km) în 2 ore, 59 minute și 46 secunde. Sunt foarte puțini alergători și mai ales alergătoare care reușesc să obțină mai puțin de 3 ore.
Am finalizat cu succes, de două ori, evenimentul cu scop caritabil 1.000 km Balkan Charity Challenge, în care am alergat de la Sofia (capitala Bulgariei) la București, timp de 7 zile consecutive, distanța de 412 km.
Acum care e obiectivul tău?
Voi participa la Maratonul de la Berlin, în septembrie, unde îmi doresc să obțin un timp cât mai apropiat de 
2 ore și 50 de minute. Orice minut sub 3 ore e o provocare atât pentru fizic, cât și pentru psihic – cel mai puternic aliat. Prin alergare mi-am întărit foarte mult latura mentală, am devenit mai disciplinată, muncitoare, ordonată, concentrată. Alerga-rea mi-a fost unul dintre cei mai buni profesori!
Când și ce mănânci tu? 
Cine face sport și nu mănâncă în maximum 10 minute după ce încheie efortul măcar un pic de proteină care să refacă țesutul muscular distrus în timpul antrenamentului, își canibalizează propriul corp. Organismul va utiliza rezerve din propriii mușchi pentru refacerea țesuturilor musculare distruse în timpul efortului: sportivul care nu se alimentează imediat (cu un iaurt, baton proteic etc.) va pierde din masa musculară. Ca să nu se întâmple aceasta, trebuie să îi dăm corpului imediat un pic de proteină și să îl hidratăm pentru a compensa lichidele pierdute.
Urmezi o dietă specială?
Mănânc cât mai neprocesat și crud posibil. Carne preparată la grătar (nu pe cărbuni, pentru că atunci carnea devine toxică), la abur, fiartă sau la cuptor. Îmi doresc să amân cât de mult posibil procesul de îmbătrânire a organismului, așa că mănânc curat și evit pe cât posibil zahărul. Aproape niciodată pâine și chiar niciodată prăjeli. Nu beau sucuri sintetice, doar apă și sucuri de fructe și legume presate la rece, pe cât posibil imediat ce au fost stoarse. În ultima vreme am renunțat aproape complet și la gluten. Nu beau lapte, dar mănânc iaurt grecesc cu 10% grăsime, destul de rar brânză, foarte rar parmezan și doar când mă răsfăț puțină mozzarella.
Cât de importantă e alimentația pentru un sportiv?
Esențială! Nu poți să pui benzină într-o mașină diesel și să te aștepți să funcțio-neze! Nu putem să ne intoxicăm corpul cu țigări, alcool, alimente procesate și artificiale și să vrem să arătăm bine, sănătoși și plini de energie.
Dar hidratarea?
Esențială! Când ne este sete, organismul e deja 1% deshidratat. O deshidratare de 2% reduce cu 20% performan-țele fizice, afectând și viteza cu care creierul funcțio-nează în luarea deciziilor.
Ce ar trebui să mănânci după o alergare lungă?
După mai mult de 12 km, consum o băutură cu aminoacizi, imediat după încetarea efortului. 
În timpul alergărilor de 20-30 km, iau din fugă câte un pahar de băutură cu electroliți, iar la final băutură cu aminoacizi.
Ce eviți să consumi înainte de a face sport?
Ideal este să nu mănânci nimic cu 60-90 de minute înaintea efortului, pentru a lăsa timp stomacului să digere. Aș recomanda evitarea cafelei – deși creează impresia unei explozii de energie, de fapt deshidratează puternic și asta nu ajută deloc corpul.
Dacă faci mult sport, poți să mănânci oricât?
Nu și dacă ești un sportiv dedicat: un maratonist nu își poate permite să își dea corpul peste cap cu un comportament alimentar iresponsabil.
Interviu de Roxana Melnicu



Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *