Mens sana in corpore sano

 

Foto: Gulliver/Thinkstock

Ce înseamnă cu adevărat să lupți pentru sănătatea ta? Aflăm de la prof. dr. Pavel Chirilă, care de zeci de ani salvează vieți și instruiește medici

Domnule profesor, de zeci de ani ajutați oamenii să învingă cancerul. 
V-ați construit clinica în provincie, în apropierea unei mănăstiri, departe de celebritatea pe care o imprimă marele oraș. Credeți că medicul trebuie să urmeze o cale aparte pentru a participa la vindecarea bolnavului?
Cale aparte înseamnă o dispoziție puternică de a fi impresionat de suferința altuia și o dorință de a-i ajuta pe alții. Și o anumită putere de a sacrifica din timpul tău propriu pentru a face bine altora.
Sunteți specializat în homeopatie. Ce avantaje prezintă această metodă și ce 
dezavantaje?
Avantajul principal este că nu are reacții adverse și, în plus, lucrezi cu principiul unei stricte individualizări; are însă dezavantajul că nu este eficientă în toate bolile.
Care este cel mai mare pericol din alimentația actuală și cum ne putem feri?
Avem de-a face cu poluarea hranei, a apei, a aerului, a solului. Există și poluare sonoră și poluare electromagnetică. Cel mai mare pericol în alimentație se referă la abuzul de zahăr și sărurile nitrice din sol, apă și preparatele de carne. Ne putem feri doar mâncând curat, evitând alimentele poluate. Nu există antidoturi eficiente, după cum nu există nici detoxifieri sigure și totale.
Într-un număr trecut, 
discutam despre argumentele pro și contra iodării sării noastre alimentare. Ce poziție aveți?
Studiile au dovedit că iodarea universală a sării, adică obligația tuturor oamenilor – hipo și hipertiroidieni – de a mânca un supliment de iod, poate da naștere unei inci-dențe crescute a cancerului de tiroidă și hipertiroidei.
Recomandați apa îmbuteliată sau apa filtrată în detrimentul apei de la robinet?
Recomand apa de izvor, dar îmbuteliată în sticlă și nu în plastic.
O persoană cu venituri modeste se poate hrăni sănătos cumpărând numai alimente pe care le poate găsi într-un mare oraș?
Nu cred.
Ce valabilitate au diversele modalități de detoxifiere care ni se propun?
Există o serie de substanțe toxice pentru organismul uman: unele sunt produse de metabolism (reziduuri ca ureea, creatinina, creatina, acidul uric etc.), iar altele sunt introduse cu bună știință sub forma unor aditivi sau conservanți pericu-loși (benzoatul de sodiu, sărurile nitrice etc.). O detoxifiere totală se obține greu și presupune – în primul rând – renunțarea la alimente încărcate cu toxine.
Care dintre dietele actuale de slăbit vi se pare a avea acoperire științifică? Pe care le putem aplica fără riscuri pentru sănătate?
Câteva reguli simple te ajută să slăbești:
1. renunțarea la zahăr, margarină, făină albă, mezeluri, grăsime animală;
2. reducerea cantitativă – 
să mâncăm mai puțin;
3. să punem accent pe cereale, fructe, pe alimente integrale;
4. să ne hidratăm bine 
(500 ml apă plată pe stomacul gol, dimineața);
5. să facem mișcare zilnic cel puțin 30 minute;
6. să mestecăm îndelung mâncarea înainte de a o înghiți.
Putem adopta o dietă dintr-o revistă fără a consulta în prealabil un nutriționist?
Este bine să cerem mai multe păreri întotdeauna.
Ce părere aveți de trendul vegan?
Veganismul are cert multe avantaje, cu condiția ca alimentele vegane să fie curate, respectiv lipsite de aditivi, îngrășăminte chimice și insecticide.
Cei care trec la raw-veganism au șanse de a se vindeca de afec-țiuni grave sau de a le preveni?
Nu putem absolutiza nimic în medicină. Veganii, raw-veganii și cei care au renun-țat la carne sunt – statistic vorbind – mai sănătoși decât ceilalți.
Copiii noștri sunt tot mai grași. Îi punem să facă mișcare? Le interzicem alimentele periculoase? Ce ne facem cu părinții care îi duc la fastfood încă de la 4 ani?
Și mișcare, și hrană sănătoasă. Iar părinții trebuie educați.
Ați întâlnit persoane care nu vor să renunțe la anumite alimente pentru că „pierd gustul vieții”?
Persoanele în cauză trebuie ajutate psihologic. Zahărul dă cea mai mare dependență.
Ca să trăim în armonie nu e suficient să mâncăm bine și să fa-cem mișcare. E nevoie și de un factor sufletesc. O persoană care adoptă un stil de viață sănătos are șanse mai mari să-și găsească echilibrul sufletesc? Sau invers, cu cât suntem mai echilibrați în interior, ajungem mai ușor la un stil de viață sănătos?
Aveți dreptate. Mens sana in corpore sano. Pentru echilibru interior și o bună guvernare a stresului, e nevoie de credință și rugăciune multă.

Interviu de Roxana Melnicu



Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *