Pofta de dulce poate fi stăvilită!


La fel de înnăscută ca și pasiunea pentru dulce este și pofta de mișcare: este suficient să o activăm corespunzător!

Spune sincer: îţi place ciocolata? Şi mie. Şi, de fapt, cui nu-i place…? Însă unora le place atât de mult, încât ajung să nu se mai poată controla şi mănâncă mult mai mult decât ar trebui. Iar ciocolata este un aliment hipercaloric, aşadar un pas în plus către excesul ponderal. Se pare totuşi că există o soluţie pentru a lupta cu consumul abuziv, care în multe cazuri depăşeşte puterea noastră de control.

Soluție… mobilă!
Cercetătorii de la Universitatea din Exeter au descoperit că o plimbare de numai cincisprezece minute poate reduce pofta de ciocolată. Se cunosc de mulţi ani beneficiile efortului fizic în a ajuta oamenii să-şi gestioneze dependenţa de nicotină şi alte droguri. 
Acum, pentru prima dată, cercetările arată că acelaşi lucru poate fi valabil şi pentru dependenţa faţă de consumul unor alimente, în mod particular dulciurile.
Studiul a fost efectuat pe un grup de 25 de persoane care consumau în mod regulat ciocolată. După trei zile de abstinenţă, li s-a cerut fie să meargă 15 minute în ritm rapid, fie să stea în repaus timp de 15 minute, într-o ordine aleatorie. Apoi ei au fost angajaţi în activităţi care le-ar fi putut induce în mod normal nevoia de a consuma ciocolată – o provocare mentală şi desfacerea unui baton de ciocolată.
Participanţii care au făcut efort fizic au raportat un nivel al „poftei” de dulce mult mai redus decât cei care au avut o perioadă de repaus de 15 minute. Senzaţia de poftă a fost mult mai puţin resimţită atât în timpul celor 15 minute de mers rapid, dar şi 10 minute după aceea. Mai mult decât atât, cei care au făcut efort fizic au spus că asocierea dintre pofta de a mânca ciocolată şi cele două sarcini impuse a fost mult mai redusă. 
Cu alte cuvinte, marii consumatori de ciocolată au fost puşi să desfacă un baton de ciocolată şi acest fapt nu i-a mai impresionat ca altădată… Sună bine!
Studiul celor de la Universitatea Exter începuse cu intenţia de a demonstra că perioade scurte de efort fizic pot limita nevoia de a fuma o ţigară, dar el s-a extins ulterior către o zonă neexplorată până atunci, arătând că şi nevoia imediată de a consuma ceva dulce (în cazul de faţă, ciocolată) poate fi controlată în acest fel. 
Specialiştii în neurobiologie au sugerat faptul că dependenţa de fumat şi anumite alimente se manifestă prin procese comune în centrii 
de recompensă de la nivelul creierului, iar efortul fizic are capacitatea de a influenţa anumite molecule care ajută la reglarea stării de dispoziţie şi de a diminua dependenţele şi poftele greu de controlat. Aceasta este o veste foarte bună pentru cei care se luptă cu „pofta de dulce” şi în acelaşi timp îşi doresc să slăbească!
Studii anterioare au arătat că 97% dintre femei şi 68% dintre bărbaţi experimentează, cel puţin o dată în viaţă, astfel de „pofte”. Alimentele faţă de care se dezvoltă aceste atitudini sunt de obicei dense din punct de vedere caloric, cu conţinut crescut de grăsime şi zahăr, un reprezentant de seamă fiind ciocolata. Acest aliment conţine 
o serie de constituenţi biologici activi, care pot îmbunătăţi pe termen scurt starea de spirit – şi astfel consumul de ciocolată devine un obicei, mai ales atunci când persoana respectivă trece printr-o perioadă stresantă, are ciocolată la 
îndemână şi nici nu practică activitate fizică.
Nu e nicio problemă să mâncăm din când în când ciocolată. Este un aliment gustos şi cu proprietăţi nutritive pe care nu le regăsim la alte alimente. Problema apare în cazul unui consum regulat, mai ales în perioade solicitante intelectual sau atunci când suntem supuşi unor presiuni de natură psihologică. Un prim pas pentru a întrerupe sau limita acest consum necontrolat de alimente hipercalorice este conştientizarea factorilor care provoacă abuzul.

Antrenează-ți cheful de viață!
Intervalele scurte de activitate fizică ne pot ajuta reglând felul cum ne simţim – plini de energie şi cu chef de viaţă. Cei care duc o viaţă sedentară sunt nevoiţi să recurgă la alte mijloace comportamentale care influenţează starea – în cazul de faţă, consumul de ciocolată.
E simplu. Trebuie să acumulezi cel puţin 30 de minute pe zi de activitate fizică, cum ar fi două intervale de 15 minute de mers pe jos în ritm rapid. În afară de efectele benefice asupra sănătăţii fizice şi mentale, vei reuşi să controlezi şi aportul de energie.

Acest fragment face parte din noua carte a nutriționistului Şerban Damian, „Ecuaţia slăbirii”, care va apărea în octombrie 2017. 
În ea vei putea citi despre pofte şi cum putem să le facem faţă, despre alimentaţia echilibrată, mişcare şi scădere în greutate. Detalii în curând pe www.ecuatiaslabirii.ro



Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *